Crowdfundingplatforms bieden kleine bedrijven een manier om in korte tijd veel kapitaal op te halen bij verschillende investeerders, klanten of geldschieters. Deze manier van fondsenwerving wordt steeds populairder en wordt niet alleen gebruikt om ondernemingen te financieren, maar ook voor sociale initiatieven en culturele projecten.
Het opzetten van een crowdfund campagne is een stijgende trend. Veel startups willen hun onderneming op deze manier financieren. Vooral in tijden van economische recessie wordt crowdfunding steeds populairder. Het blijkt een geweldige manier voor bedrijven om kapitaal aan te trekken.
Wat is crowdfunding en hoe werkt het?
Crowdfunding zorgt voor een revolutie in de manier waarop bedrijven en projecten worden gefinancierd. Hierdoor kunnen kleine bedrijven fondsen werven via een groot aantal kleine investeerders, klanten of geldschieters. Er zijn zelfs nu mogelijkheden als het gaat om crowdfunding voor non-profitorganisaties.
Crowdfunding gebruikt de kracht van internet om kleine bedragen van veel individuen te verzamelen om een zinvol bedrag in te zamelen voor een bedrijf, project, product of doel. Binnen crowdfunding zijn er drie belangrijke modellen voor het aantrekken van financiering die populair zijn geworden: op aandelen gebaseerd, op leningen en op beloning.
Op aandelen gebaseerde crowdfunding
Op aandelen gebaseerde crowdfunding is waar particuliere investeerders een percentage van het eigen vermogen van een bedrijf ontvangen in ruil voor hun financiering/investering. De belangrijkste aanbieders van deze vorm van crowdfunding in Nederland zijn NL Investeert en Collin Crowfund.
Dit soort platforms bieden een ongekende toegang aan de gemiddelde persoon om te investeren in nieuwe en groeiende bedrijven.
Wat op aandelen gebaseerde crowdfunding beleggers belangrijk vinden
Crowdfunding Beleggers willen iets weten over de groeikansen en het aanbod, net zoals een vader meer wil weten over de jongen die met zijn dochter wil uitgaan. Het gaat om het Waarom. Ongeacht het uiteindelijke gebrek aan relevantie voor de financiële verwachtingen van een bedrijf vóór de inkomstenfase. Beleggers zien ze graag in details. De details van en de beweegredenen voor de go-to-market-strategie van een bedrijf zijn dus van aanzienlijk belang.
Beleggers houden er ook van om te meten of de sociale media-activiteit van het bedrijf in verhouding staat tot het soort aanbod en de omvang van het gevraagde bedrag. Bovendien moeten het overzicht met basisgegevens over de aandelen van een onderneming en de exitstrategie redelijk zijn.
Geld inzamelen van investeerders in aandelencrowdfunding is een ander soort moeilijk. In de wereld van bedrijfsfinanciering zijn geldschieters slim en behoorlijk veeleisend. Degenen die uw bedrijf zullen steunen, vinden het belangrijk om het macro-economische trauma op te lossen dat heeft geleid tot deze behoefte aan alternatieve financiering. Het nieuwe feit dat marktacceptatie het technische risico overtreft (voor de meeste aanbiedingen), betekent dat er meer voordelen zijn aan het voltooien van een succesvolle crowdfundingronde dan alleen contant geld. Er zijn echter praktische implicaties van deze opkomst van de “presumer” (gedefinieerd als een consument die op verschillende manieren interactie heeft met een pre-lancering van een product).
In alle gevallen is het de ondernemer die via een website investeringspitches zoekt voor financiering, waarin hij uitlegt wat hij doet en waarvoor hij het geld zou gebruiken.
Op obligaties/obligaties gebaseerde crowdfunding is een alternatief voor aandelen
Het is ongebruikelijk, maar in sommige gevallen krijgen beleggers in plaats van aandelen een financiële verplichting aangeboden (een obligatie of obligatie). Er is geen vast percentage rendement, maar als het lenende bedrijf het goed doet, is het opwaartse potentieel voor de belegger groter dan bij onderstaande leninggebaseerde crowdfunding.
Crowdfunding op basis van leningen
Dit is waar investeerders geld lenen aan startups op vrijwel dezelfde manier als een banklening. In dit scenario werken particulieren samen om zich eerder als een bank te gedragen en aan een bedrijf te lenen, hoewel dit type lening doorgaans veel risicovoller is (omdat de geldschieter rechtstreeks wordt blootgesteld aan het kredietrisico van de kredietnemer). Bij dit type lenen is er geen tussenpersoon nodig en worden kredietverstrekkers en kredietnemers rechtstreeks via een online platform met elkaar verbonden.
Aanbieders van dit type crowdfunding zijn onder meer Funding Circle, waar particulieren minimaal € 20 kunnen lenen en bedrijven tussen € 5000 en € 250.000 kunnen lenen voor een periode van één, drie of vijf jaar. Lenders ontvangen een vaste maandelijkse rente die vooraf door beide partijen is overeengekomen. Tot op heden heeft Funding Circle in totaal honderden miljoenen ponden uitgeleend aan duizenden bedrijven met een gemiddelde jaarlijkse rente van 8,4%, wat in de meeste gevallen een betere rente is dan je van een bank zou verwachten.
Wettelijke vereisten voor uitlenen/lenen via crowdfunding
Voor dit type crowdfunding zijn er ook vrij strikte wettelijke richtlijnen die nu al een paar jaar van kracht zijn in het Nederland om de geldschieters en lenende bedrijven te beschermen. De regels voor crowdfunding op basis van leningen zijn onder meer:
- Alle informatie over het platform moet duidelijk en duidelijk worden gepresenteerd aan alle investeerders.
- Alle communicatie moet eerlijk en niet misleidend zijn.
- Het geld van de geldschieter is afgeschermd van het crowdfundingplatform zelf, dus als het platform financiële problemen heeft, is het geld van de geldschieter veilig.
- Er moeten garanties zijn zodat leningbetalingen blijven plaatsvinden als het platform failliet gaat. Dit kan maatregelen omvatten waarmee derde partijen het platform kunnen redden.
- Als er geen secundaire markt voor de lening is, moet de belegger vrij zijn om de lening binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen op te zeggen.
- Beleggers hebben voor klachten toegang tot deombudsdienst.
- Prudentiële vereisten van € 50.000 of een percentage van geleende fondsen opgelegd aan crowdfundingplatforms, moeten worden afgeschermd.
Op beloning gebaseerd
Op beloning gebaseerde crowdfunding is waar individuen producten vooraf kopen of ermee instemmen een productontwikkeling, doel of project te ondersteunen en in ruil daarvoor een beloning ontvangen. Deze beloning kan zijn in de vorm van waardering, het daadwerkelijke product zodra de ontwikkeling is voltooid of zelfs een diner met de makers of het product / project tussen meer gekke beloningen.
Voor startups en kleine bedrijven is dit soort crowdfunding alleen echt mogelijk als je een product en een aantal zeer goede marketingvaardigheden hebt, omdat je mensen een product moet laten kopen dat waarschijnlijk maanden of zelfs jaren niet bestaat voordat ze misschien ontvangen het
Voor wie is crowdfunding bedoeld en wat moet je weten?
Wat bedrijven betreft, kan iedereen met een in Nederland gevestigde naamloze vennootschap financiering aanvragen bij NL Investeert , Funding Circle of Collin Crowdfund. Degenen die financiering zoeken via Funding Circle, moeten een partnerschap of een naamloze vennootschap zijn, ten minste twee jaar aan gepubliceerde rekeningen hebben en geen openstaande schulden van meer dan € 250. Andere platforms variëren en er zijn een aantal andere regels voor verschillende soorten crowdfunding en investeerders/bedrijven, maar over het algemeen is het een veel gemakkelijker proces om in gang te zetten en uit te voeren dan meer traditionele vormen van lenen en beleggen.
Hoeveel kunt u ophalen?
NL Investeert zal investeringen van tussen de € 10.000 mogelijk maken zonder bovengrens; Funding Circle maakt leningen tussen € 5000 en € 250.000 mogelijk. Zoals hierboven vermeld, variëren andere platforms. Houd er rekening mee dat het totale bedrag dat u krijgt, wordt beïnvloed door de kostenstructuur voor elk crowdfundingplatform dat u gebruikt, ze zullen meestal een percentage van het totaal dat u inzamelt of een vooruitbetaling vragen, soms beide.
Voordelen van crowdfunding
Crowdfunding maakt gebruik van onbenutte financieringsbronnen en omzeilt effectief de banken, waardoor nuttige concurrentie ontstaat. Het kan ook een veel snellere manier zijn om financiering veilig te stellen – Funding Circle zegt dat zodra het op hun website is gepost, het geld binnen enkele dagen beschikbaar kan zijn in plaats van de weken of maanden die een bank nodig heeft om een beslissing te nemen.
Nadelen van crowdfunding
Op aandelen gebaseerde crowdfunding is een bijzonder risicovolle propositie voor investeerders – met twee op de drie start-ups die failliet gaan en weinig bedrijven die succesvol genoeg zijn om uiteindelijk te worden verkocht, is de kans dat individuen hun geld terugkrijgen op zijn best onzeker.
Basisprincipes van het voorbereiden van een crowdfundingcampagne
Wees erop voorbereid dat veel mensen denken dat ze het recht hebben om advies te geven aan – en betrokken te raken bij – uw bedrijf, en op zijn minst regelmatige updates te verwachten in ruil voor hun investering, lening of voorverkoop van €10. Wees voorzichtig om u en uw bedrijf in het begin te toegankelijk voor hen te maken – het kan in het begin charmant zijn, maar zal snel irritant en hard werken worden.
Doe je huiswerk. Kijk hoeveel andere bedrijven hebben opgehaald – en waarvoor – met behulp van crowdfunding, en pitch je propositie dienovereenkomstig. Het materiaal dat u aan een investeerder in aandelencrowdfunding verstrekt, moet toegankelijk, professioneel en gedetailleerd zijn. Zorg ervoor dat je voor, tijdens en na je loonsverhoging tijdig en kwalitatief hoogstaand contact onderhoudt met iedereen. Wees eerlijk over waar je staat en waar je naartoe gaat.