Ondernemen

Wat is de ansoff matrix?

ansoff matrix marketing strategie

Actief in marketing? Dan hoor je misschien de term ansoff matrix wel eens vallen. Geen idee waar het over gaat en wat deze matrix te betekenen heeft? Wij leggen je even kort en bondig uit wat de ansoff matrix is en vooral wat je er mee kan.

De ansoff matrix

Deze marketingtool, bedacht door Igor Ansoff, gaat al sinds 1957 mee. Het gaat hier om een matrix die het marketeers mogelijk maakt de groeistrategie van een bedrijf te bepalen. Aan de hand van de matrix kun je gaan definiëren waar het bedrijf zich moet op gaan richten om te groeien. Volgens deze matrix zijn er 4 strategieën waar je je op kunt richten:

  • Marktpenetratie
  • Productontwikkeling
  • Marktontwikkeling
  • Diversificatie

Het zijn 4 verschillende groeistrategieën en de matrix maakt ook onderscheid tussen volledige nieuwe producten of bestaande producten op een nieuwe manier inzetten. Het model laat je ook nadenken of je meer uit je bestaande klanten wil halen of dat je misschien wel beter nieuwe klanten en markten kunt veroveren. Het gaat alvast om een waardevolle tool die bedrijven die willen groeien zeker zullen weten te waarderen. We duiken even wat dieper nu in de 4 verschillende groeistrategieën van de ansoff matrix.

Strategie 1 | Marktpenetratie

Hier ga je meer verkopen aan je bestaande klanten in bestaande markten. Je gaat dus marktaandeel veroveren. Het kan dan gaan om upselling, maar net zo goed ga je proberen klanten bij je concurrenten weg te snoepen. Sales en marketing spelen in deze strategie een zeer belangrijke rol. Zeker als je nog een klein marktaandeel hebt in een grote markt, valt deze strategie te overwegen. Ben je al marktleider, dan zijn er betere strategieën in de ansoff matrix te vinden.

Strategie 2 | Productontwikkeling

Nieuwe producten voor bestaande klanten. Door middel van cross selling ga je nieuwe producten aan bestaande klanten aanbieden. Met deze strategie uit de ansoff matrix haal je meer uit bestaande klanten en kun je ze aan je bedrijf binden. Ze voelen minder de aandrang om ook producten van de concurrentie af te nemen. Innoveren is bij deze strategie zeer belangrijk. Ook een degelijk CRM en kennis van je klanten is noodzakelijk. Je moet immers weten op welke extra services en/of producten je klanten zitten we wachten.

Strategie 3 | Marktontwikkeling

Met je bestaande gamma ga je nu nieuwe klanten of markten bedienen. Dit kan bijvoorbeeld door verschillende versies van je product op de markt te brengen en met de prijzen te spelen. Zo kun je meerdere marktsegmenten bereiken. Deze strategie lukt net iets makkelijker bij diensten dan bij producten. Als bedrijf zou je kunnen overwegen om met een premium merk en een B-merk te werken.

Strategie 4 | Diversificatie

Hier ga je nieuwe producten voor nieuwe markten ontwikkelen, een pittige uitdaging. Je neemt hier het risico om te ontdekken dat er geen markt is voor je product en/of dat concurrenten je snel imiteren en je aanbod verbeteren. Doe je het goed dan heb je echter onmiddellijk een voorsprong die moeilijk in te halen valt. Bovendien kan je in de beginfase stevig doorrekenen, waardoor je snel je ontwikkelingskosten kunt recupereren.

Een nadeel is wel dat je nog heel wat moet uitleggen en de markt rijp moet maken. Hier kruipt tijd en geld in.

Meer weten over het ansoff model?

Hoewel het slechts om een tool gaat, kan de ansoff matrix je wel de nodige houvast geven. Het is een model dat veelvuldig binnen bedrijven gebruik wordt. Op Marketing en Management vind je meer over de mogelijkheden van de ansoff matrix en tal van andere nuttige info over alles wat met (online) marketing te maken heeft. Neem zeker eens een kijkje en doe heel wat kennis op.

Dit artikel is geschreven door Maarten Vermeulen van Online marketing bureau Pingwin

 

What is your reaction?

Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *